Caz Egelie (1994)leeft in Rotterdam, maar werkt in Utrecht als artiest, curator en kunstdocent. Hij maakt sculpturen, performances en 3d-animaties. Zijn werk zit vol met verwijzingen, naar elkaar, maar ook naar kunsthistorische referenties. Als een moderne hofnar combineert hij zijn voorliefde voor theater en performance met een visuele woordenschat aan beelden – de kleuren, de gebouwen, de kleding – die beïnvloed zijn door de Commedia dell’Arte maar ook door de scenografie en het kostuumdesign van BAUHAUS. (Foto door Chaïm Dijkstra)

 

De beelden die we zien zijn afkomstig van de groepsexpositie ‘What if Women Ruled the World?’ in Garage Rotterdam, waaraan Egelie deelnam in september 2019. De kunstenaars werden gevraagd een interpretatie te geven van een wereld waarin femininiteit heerst. 

 

Binnen de context van de tentoonstelling gaat het werk van Egelie vooral over de constructie van identiteit en hoe ‘vrouwelijke’ symbolen daarbinnen functioneren - en over welke functies hij die symbolen toebedeelt. Een duidelijk voorbeeld daarvan is de rode pump die letterlijk op eieren staat. 

Kleding heeft bij Egelie een performatief karakter. Die hak bijvoorbeeld, kun je ook zien als een vorm van theater. Want wie haar aantrekt, verhoogt zichzelf letterlijk en laat zich daarmee extra zien. Je etaleert daarmee kracht. [1]

Die performativiteit van kleding linkt Egelie in deze context aan het idee van identiteit en hoe makkelijk daarmee te spelen is. “Een deel van mijn kostuums en sculpturen vormt dan ook een spel daarmee/reflectie daarop.”

 

 

Bekijk meer werk van Caz Egelie op zijn website www.cazegelie.com of vind hem op Instagram @cazegelie.

 

[1]Bron:Imke Ruigrok, https://catalogue.garagerotterdam.nl/nl/catalogi/39/kunstenaar/282/

Caz Egelie creates sculptures, performances and 3d-animations. This large, multi-disciplinary body of work is full of art-historical references and individual works which reference each other. The visual vocabulary of these images – the colours, the buildings, the clothes – is combined with his conceptual approach, and his appetite for theatre and performativity. Among his influences are the Commedia dell'Arte theatre of Renaissance Italy, but also the scenography and costume designs of the modernist BAUHAUS.

(Photo by Chaïm Dijkstra)

27-Garage-Woman-AadH-

32-Garage-Woman-AadH-

Opening 6_Women_Foto Bas Czerwinski-003.

33-Garage-Woman-AadH-

Opening 6_Women_Foto Bas Czerwinski-126.

30-Garage-Woman-AadH-

Photo: Bas Czerwinski

37-Garage-Woman-AadH-

31-Garage-Woman-AadH-

7-Garage-Woman-AadH-

Fotos/Photos:

Aad Hoogendoorn (statische foto’s) 

Bas Czerwinski (foto’s opening en performances)

Opening 6_Women_Foto Bas Czerwinski-126.